“Must-see” kinas: The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover (Peter Greenaway, 1989)

Įspėjimas nesusidūrusiems su Peter Greenaway kūryba: „Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ – ne maloniausias paveiksliukas skrandžio virškinimui. Paraginimas ištvėrusiems pirmąją sceną: atlaisvinkit pasąmonės sraigtus, racionalumo rėmus ir mėgaukitės dar vienu kino delikatesu.

Tai filmas apie maistą, seksą ir knygas. Taip pat apie pyktį, geidulį, pavydą, neapykantą, apsirijimą ir blogas stalo manieras. Ir Margaret Tečer. Ir visai ne tai.

Peter Greenaway – britų režisierius, vienas drąsiųjų kino eksperimentatorių, teigiantis, jog kinas, nėra menų sintezė, verčiau – senųjų menų įkvėpta naujoji meno šaka, dar nepasiekusi savo kulminacijos, dar nesukurta iki galo. Jo pamąstymuose kiną sudaro daug daugiau nei vaizdas, garsas, judesys ar siužetas. Kino dalimi tampa netgi dulkelės, matomos projektoriaus šviesoje.

Taigi ir režisieriaus kūryba – neįprasta. Tai tarsi tiesioginis vaizduotės perteikimas ekrane, tiksliai sustyguotas vaizdinis pasąmonės srautas, kurį mes apdorojame savo pačių pasąmonės lygmenyje. Todėl atsakymas į klausimą „ką režisierius šiuo filmu norėjo pasakyti?“ – kiekvieno mūsų „sugedimo“ vaisius.

Kai kurie kritikai teigia, jog „Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ smerkiančiai vaizduoja Didžiąją Britaniją premjerės Margaret Tečer valdymo laikotarpiu. Virėjas – tai valstybės tarnautojai, pareigingi piliečiai, vagis – Tečer turtuolių palaikymo politika, žmona – Didžioji Britanija, meilužis – kairieji bei intelektualai. Kiti visgi, ir galbūt ne šiaip sau, linkę tikėti, jog Greenaway, kurdamas šį filmą, mintyse rutuliojo ne pavienį politinį pareiškimą, o šiek tiek esmingesnius klausimus – žmogaus sielos iškrypimą, visuomenės vertybių luošumą, (vietą jūsų interpretacijai).

Nepaisant šių neblėstančių diskusijų bei dažnų pasipiktinimų „vulgariškomis“ filmo scenomis, „Virėjas, vagis, jo žmona ir jos meilužis“ – tikras gardėsis kino mylėtojams: stiprūs dialogai, nuostabi muzika, teatrališkos, į paveikslus panašios scenos (režisieriaus kūrybai didelę įtaką daro Renesanso, Baroko, flamandų tapyba), sumanus scenarijus ir sugestyvios detalės, kaip antai meilužiams besimylint galandami peiliai, vagies monologas apie sekso ir maisto sąsają, kuomet jo žmona stebi savo meilužį, intymiai kandantį maistą nuo šakutės, ar paskutinioji filme ištarta frazė.

Skanaus.

Facebook komentarai:

Mintys

  

  

  

Jei mokate, galite naudoti šiuos HTML tagus

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>